Skip to main content

Ziekenhuizen werven co-patiënten

Ziekenhuizen werven co-patiënten

HEUSDEN – Om de communicatie tussen patiënten en zorgverleners te verbeteren wordt binnenkort in diverse ziekenhuizen het co-patiëntschap getest. Co-patiënten zijn vrijwillige communicatieverbeteraars die de zorg en communicatie tijdens ziekenhuisbezoeken door de ogen en oren van patiënten meebeleven. Zij moeten ervoor zorgen dat hun patiënten zich beter begrepen, gesteund, gerespecteerd en beschermd voelen. Als de test slaagt kan het co-patiëntschap op grotere schaal worden ingezet.

De deelnemende ziekenhuizen ErasmusMC Rotterdam, MUMC+ Maastricht, Jeroen Bosch Ziekenhuis Den Bosch, Kennemer Gasthuis Haarlem, en VieCuri Venlo zijn een campagne gestart om co-patiëntvrijwilligers te werven. Deze „nieuwe‟ vrijwilligers moeten zich in hun patiënten kunnen verplaatsen, zodat zij de verwarring, verwondering, voldoening of verbijstering over de zorg en communicatie kunnen meevoelen. Hoe co-patiënten hun bezoekervaringen kunnen omzetten naar het verbeteren van de zorgkwaliteit voor hun patiënten, wordt ze door stichting ZoBeter geleerd. Deze stichting voor zorgverbeterende communicatie heeft het co-patiëntschap in de praktijk ontwikkeld.

“Wanneer je te horen krijgt dat je ernstig ziek bent, raak je van slag. Of je nu huisvrouw, consultant of arts bent”, stelt Etienne Tiessen van stichting ZoBeter. “Je merkt ineens hoe moeilijk het is dingen te begrijpen of goed onder woorden te brengen en alert te zijn op wat er om je heen gebeurt. Je wilt als patiënt aandacht en duidelijkheid van zorgverleners, maar die staan wel door de ontwikkelingen in de zorg meer en meer onder druk. Wat de communicatie met en aandacht voor de patiënt juist niet ten goede komt. Daarom moeten er co-patiënten komen om patiëntervaringen goed te laten doordringen bij de zorgverleners.”

Tiessen legt uit, dat co-patiënten direct actie kunnen ondernemen en ervaringen van patiënten duidelijk kunnen terugkoppelen naar hun zorgverleners. “Ziekenhuizen willen van deze vorm van feedback leren, omdat uit onderzoek blijkt dat slechte communicatie tot patiëntonveilige situaties leidt en goede communicatie in betere zorgresultaten resulteert”, aldus Tiessen.

Het pilotonderzoek wordt geëvalueerd door IQ healthcare, het wetenschappelijke instituut van UMC St Radboud Nijmegen en mede mogelijk gemaakt door Achmea, VGZ, MSD, Roche, Winvision.

Mensen die als co-patiëntvrijwilliger de zorgcommunicatie willen helpen verbeteren, kunnen deze week online de „co-patiënt zelftest‟ te doen op www.zobeter.nl/zelftest.

Gelezen op ZoBeter.nl  http://www.zobeter.nl

  • Aangemaakt op .
  • Laatste update op .
  • Hits: 3644

sponsorkliks logo

Wij doen ook mee aan Sponsorkliks, voor iedere aankoop die je via onderstaande link doet krijgen wij geld.

Alles voor dezelfde prijs gewoon in de bekende online winkels, sponsoren via onderstaande links is gratis.

NAH Ontmoetingspunt ontvangt geld als er online wordt gekocht bij ruim honderd winkels, waaronder bekende als Bol.com, Wehkamp, Zalando en Booking.com en ook als je eten laat bezorgen via Thuisbezorgd.nl of een restaurant reserveert via Dinnersite.nl ontvangt NAH Ontmoetingspunt daar geld voor.

Ga de volgende keer dat je iets online wil kopen eerst naar: https://www.sponsorkliks.com/products/shops.php?club=6150

Klik hier voor meer info over Sponsorkliks.

Like what you see?

Hit the buttons below to follow us, you won't regret it...