Skip to main content

Praat u ook mee in uw gemeente over het openbaar vervoer?

Logo_iederin_2 

 

Praat u ook mee in uw gemeente over het openbaar vervoer? 


Wil je zelfstandig kunnen leven, dan heb je veelal het openbaar vervoer nodig. Zeker als je zelf geen auto kunt rijden of niet kunt fietsen. Het is belangrijk dat het openbaar vervoer veilig en toegankelijk is voor alle gebruikers. Ook als er renovatie- of nieuwbouwwerkzaamheden zijn in bijvoorbeeld een centrum of een stationsgebied. Dan kan alles steeds veranderen en onoverzichtelijk zijn. Mochten deze situaties belemmeringen opleveren om veilig aan het openbaar vervoer deel te nemen, dan kun je dit kenbaar maken aan bijvoorbeeld de gemeente of het vervoersbedrijf. Je kunt meedoen aan een schouw in het betreffende gebied. Of meepraten in daarvoor ingestelde overleggen. Eén ding is zeker, of je nu blind of slechtziend bent, een rolstoel of rollator gebruikt, angstig of onzeker bent: meedenken en meepraten helpt.


De bussen rijden af en aan bij het station Utrecht, waar druk gerenoveerd wordt. De bushaltes zijn aan de zijkant, maar ook op aparte platforms op het midden van het plein. Een hectisch gebeuren waar het oppassen is. Alleen via de stationshal kun je van het ene busstation naar het andere komen. Een nood-trap brengt je in de stationshal. Er lopen verschillende geleidelijnen. Op de ene plek rechts van je, op de andere links. Het is druk in de stationshal en het is niet eens spitsuur. Haastige reizigers lopen of rennen om hun trein te halen, kijkend op hun Smart Phone. En er zijn vele geluiden: piepende treinen, de NS omroep, geroezemoes, de bouw en de voetstappen die in deze hal in aanbouw extra hard klinken.

In deze situatie probeert Peter Govaard met zijn blindengeleidestok van het ene busstation naar het andere te komen. Peter is slechtziend vanaf zijn geboorte en sinds een aantal jaar helemaal blind. Hij reist al van jongs af aan met het openbaar vervoer. Peter: “Ik wist de route van bus naar bus altijd prima te vinden. Nu is alles omgegooid. Ik moet nu dóór het station om bij mijn bus te komen, terwijl ik helemaal niet met de trein hoef. De stationshal is druk. Het gebeurt nogal eens dat mensen tegen mij opbotsen en dat mijn blindengeleidestok uit mijn handen wordt gelopen. Reizen kost me zo erg veel energie.”

De situatie van Peter is er één. Er zijn meer mensen met een beperking die moeite hebben met het reizen met het openbaar vervoer als er wordt gerenoveerd. Denk aan mensen in een rolstoel of met een rollator of mensen die angstig of onzeker zijn. Voor mensen die moeite hebben met lezen en begrijpen, moet de informatievoorziening en bewegwijzering altijd duidelijk zijn.

Veilig tijdens renovaties
Peter zit als ervaringsdeskundige in verschillende overlegorganen over toegankelijk en veilig openbaar vervoer. Peter: “Bij nieuwbouw of renovatie is het belangrijk om in deze overleggen duidelijk te maken dat er ook reizigers zijn die minder mobiel zijn dan de valide reizigers. Aanpassingen voor de minder mobiele reizigers zien bouwers en vervoerders vaak als ‘een extra investering’. Maar je kunt ook inclusief bouwen, zodat iedereen er goed gebruik van kan maken. Dan hoef je achteraf geen ‘dure’ aanpassingen te doen.”

Het plaatsen van een lift of geleidelijnen is volgens Peter niet genoeg. Peter: “Juist de beleving, het gevoel van veiligheid is belangrijk. Het is best ingewikkeld om dan met iedereen rekening te houden. Wat voor de ene persoon een veilige aanpassing is, kan voor een ander weer heel gevaarlijk zijn. Bijvoorbeeld het plaatsen van een aflopende stoep op busplatforms. Met een rolstoel kan je dan goed op het busplatform komen. Maar mensen die blind of slechtziend zijn kunnen er zomaar afwandelen het drukke verkeer in. Je moet hier samen uit zien te komen.”

Schouwen
In situaties als de renovatie van een stationsgebied, zijn voor en tijdens de renovatie vaak schouwen. Peter: “Ik doe hier aan mee als vertegenwoordiger van blinden en slechtzienden. Er doen ook mensen mee met een rolstoel, met een hoor-beperking, een psychische aandoening en een verstandelijke beperking. Wij lopen dan een route door het gebied en kijken of deze veilig is. De bevindingen nemen we mee in de overleggen.”

Tijdens zo’n schouw checkt Peter ook de geleidelijnen. Lopen deze goed van A naar B? Zijn er natuurlijke geleidelijnen zoals winkelpuien en muurtjes? En zijn de kunstmatige geleidelijnen, bijvoorbeeld de ribbeltegels, goed gelegd? Stoppen zij niet ineens of sluiten zij foutief aan op geleidelijnen die er al lagen? Peter: “Meepraten helpt. Dat merken we aan de aanpassingen die tussentijds worden gedaan.”

Belangenorganisaties

Belangenorganisaties als gehandicaptenplatforms, Wmo-raden en ouderenbonden zorgen er veelal voor dat de ervaringen van mensen met een beperking doorkomen bij betrokken partijen in een renovatiegebied.

Job Haug is beleidsmedewerker bij het Utrechtse gehandicaptenplatform SOLGU. Voor de nieuwe situatie van het stationsgebied in Utrecht, maken verschillende belangenorganisaties, waaronder het SOLGU, wensenlijstjes. Wat zij willen is onder andere:

hondentoiletten bij knooppunten stations

goede bereikbaarheid en toegankelijkheid van winkels, horeca, bioscopen, kantoren, woningen

veilige voetpaden en goed bewegwijzerde looproutes

voldoende fietsenstallingen zodat looproutes vrij blijven van geparkeerde fietsen.

Job: “Het is belangrijk dat er bij nieuwbouw wordt gedacht vanuit de gebruiker. De gemeente heeft hier vaak een belangrijke coördinerende rol in. Door hen op de hoogte te brengen van onze wensen, kunnen zij dit meenemen in alle overleggen met verschillende partijen die betrokken zijn bij de nieuwbouw.”

Goed op weg

Heb je een beperking, dan moet je vooral veel blijven reizen, vindt Job Haug. “Ook al is het soms moeilijk door al die verbouwingen en omleidingen. Maar alleen als men ziet dat er ook reizigers met een beperking zijn, worden bouwers en planners zich ervan bewust dat vervoer voor iedereen toegankelijk en veilig moet zijn.”

Peter Govaard vindt dat er al veel meer aandacht is voor toegankelijkheid en veiligheid voor mensen met een beperking: “Dit komt onder andere omdat wij op een goede manier met elkaar in gesprek blijven. Bij elke grote ingreep in welke gemeente dan ook is dat echt noodzakelijk.”

Meepraten?

Loopt u ook aan tegen belemmeringen in het openbaar vervoer door renovatie of nieuwbouw? Informeer dan bij uw patiëntenorganisatie, het gehandicaptenplatform of de gemeente op welke manier u mee kunt praten. Maar uw klachten of opmerkingen kunt u ook altijd zelf via een gemeente, een vervoersbedrijf of klankbordgroep kenbaar maken.  

Met dank aan project Veilige mobiliteit, Ieder(in)

  • Aangemaakt op .
  • Laatste update op .
  • Hits: 1188

Afbeelding sparen

Vragen en antwoorden Vomar Club is Koning sparen

Hieronder vind je vast het antwoord op jouw vraag over Vomar Club is Koning sparen. Zo niet? Neem dan contact op met onze klantenservice via het contactformulier..

De Clubcode van NAH Ontmoetingspunt Almere is: NAALM2021

Voor spaarders

Wat is Club is Koning sparen?

Door simpelweg boodschappen bij Vomar te doen en bij het afrekenen je Klant-is-Koning kaart te scannen, kun je de clubkas van jouw club spekken. Vomar keert, over het totaal bestede bedrag aan boodschappen van alle leden die voor de club sparen, elk kwartaal 0,5% uit aan de club.

Om te kunnen sparen heb je een geregistreerde Klant-is-Koning kaart nodig. Deze is verkrijgbaar in onze winkels of in de Vomar-app, zie voor meer informatie www.vomar.nl/kik. Je kunt tijdens het registreren van je kaart of later in je account je KIK-kaart koppelen aan een club met een unieke clubcode die je bij je club kunt opvragen. De club waar je voor wilt sparen moet zijn ingeschreven bij Club-is-Koning sparen. Dit kun je navragen bij het bestuur of de penningmeester van jouw club. Of kijk hier in het overzicht van deelnemende clubs of die van jou erbij staat.

Hoe kan ik mijn club steunen met mijn Klant-is-Koning kaart?

Heb je al een Klant-is-Koning kaart? Dan kun je in je eigen online Klant-is-Koning kaart omgeving je kaart koppelen aan de club waar je voor wilt sparen. Om je Klant-is-Koning kaart te koppelen aan de juiste club heb je de unieke Clubcode nodig. Deze code kun je opvragen bij het bestuur of de penningmeester van jouw club. Grote kans dat de clubcode ook op de website staat van jouw club. Als je Klant-is-Koning kaart is gekoppeld, kun je direct starten met het spekken van de clubkas door simpelweg boodschappen te doen bij Vomar.

Heb je nog geen Klant-is-Koning kaart? Dan kun je een kaart in één van onze winkels halen of in de Vomar-app een digitale kaart aanmaken. Bij het aanmelden van jouw Klant-is-Koning kaart kun je de kaart dan ook direct koppelen aan jouw club met de unieke Clubcode.

Club is Koning sparen
Met je Klant-is-Koning kaart kun je eenvoudig en geheel kosteloos ook jouw club steunen. Dit doe je door jouw kaart aan de club te koppelen. Daarna hoef je alleen maar je kaart bij het afrekenen van je boodschappen te scannen bij de kassa. Wij houden automatisch bij hoeveel boodschappen alle sparende leden doen. Dit is tijdens het afrekenen dus geen keuze voor jou als klant (kooppunten sparen is wel altijd een keuze). Na het scannen van je kaart spaar je automatisch mee. Je kunt daarnaast ook nog kooppunten voor jezelf kopen, maar dit hoeft dus niet.

3. Kost Club is Koning sparen mij iets?

Nee, het kost je niets. Je hoeft alleen je Klant-is-Koning kaart te scannen bij het afrekenen. Zo kan Vomar bijhouden hoeveel boodschappen er zijn gedaan en op basis daarvan het bedrag overmaken aan de club. Dit bedrag is 0,5% van het totaal bestede bedrag aan boodschappen van alle sparende leden. Vomar Voordeelmarkt maakt dit bedrag dus over aan de club. Hoe meer leden sparen en ook boodschappen doen bij Vomar, hoe meer de clubkas gespekt wordt.

Hoe weet ik of mijn club meedoet aan Club is Koning sparen?

Je kunt je Klant-is-Koning kaart alleen aan jouw club koppelen als deze ook staat ingeschreven bij Club is Koning sparen. Je kunt dit bij het bestuur of de penningmeester van jouw club navragen. Of kijk hier in het overzicht of jouw club erbij staat en deelneemt. Grote kans dat de clubcode ook op de website staat van jouw club of op een poster staat in de kantine. Als jouw club is ingeschreven dan is er een unieke Clubcode waarmee je jouw Klant-is-Koning kaart kunt koppelen aan de club.
Geeft het bestuur of de penningmeester aan dat jouw club nog niet meedoet met Club is Koning sparen, dan kan de club zich wel inschrijven. Alleen iemand uit het bestuur of de penningmeester kan dat doen door de club aan te melden via 
dit formulier.

Ik wil graag stoppen met sparen voor mijn club, hoe doe ik dat?

In je eigen online Klant-is-Koning kaart omgeving kun je zelf eenvoudig de koppeling van je Klant-is-Koning kaart met de club ongedaan maken. Als je bent ingelogd, zie je rechtsboven je eigen gegevens, de gegevens van de club staan. Hier staat een knop bij met de tekst: Stoppen met Club is Koning sparen. Door hier op te klikken wordt de koppeling met de club opgeheven en spaar je per direct niet meer mee voor deze club. Over alle boodschappen die je tot het moment van uitschrijven hebt gedaan ontvangt de club nog 0,5%. Heb je de koppeling opgeheven, maar wilde je toch blijven sparen? Je kunt simpelweg de club dan weer opnieuw koppelen met de unieke Clubcode.

Kan ik voor meerdere clubs tegelijk sparen?

Je kunt maximaal één club koppelen aan de Klant-is-Koning kaart en dus voor één club tegelijk sparen. Je kunt wel eenvoudig wisselen van club door je kaart te ontkoppelen van de ene club en weer te koppelen aan de andere club. Zo kun je halverwege het jaar bijvoorbeeld wisselen van club en zo voor twee clubs per jaar sparen.

Weet mijn club dat ik meespaar met Club is Koning sparen?

Nee, de club kan alleen zien hoeveel kaarten er aan de club zijn gekoppeld en wat de tussenstand is van het totaal gespaarde bedrag in de lopende periode. Er zijn dus geen gekoppelde kaartnummers of gegevens van spaarders voor de club inzichtelijk.

Kan ik zien hoeveel er voor mijn club gespaard is?

Je kunt op dit moment nog niet zien hoeveel er gespaard is voor de club.
Met het deelnemen aan Club-is-Koning sparen ga je ermee akkoord dat Vomar je op de hoogte mag houden over het gespaarde bedrag en eventueel nieuws rondom Club-is-Koning sparen. We laten je ieder kwartaal weten welk bedrag er is overgemaakt aan de club via een e-mail. Hierbij worden altijd alleen maar totaalbedragen genoemd en is dit nooit te herleiden naar individuele spaarders.  

Ik spaarde al vóór september 2021 voor mijn club. Wat verandert er voor mij?

Dan verandert er niets voor je: je spaart nog steeds automatisch mee. Nieuw is dat je in de Vomar-app je kaart in je account ook eenvoudig kunt ontkoppelen en koppelen aan een club (voor als je mogelijk voor een andere club wil sparen). Als je club een account aanmaakt kunnen ook leden die nog niet spaarde voor de club nu hun kaart koppelen en meesparen.

Like what you see?

Hit the buttons below to follow us, you won't regret it...