Skip to main content

Columns Hans van Dam

Column van Hans van Dam: ONRECHTVAARDIG

ONRECHTVAARDIG

Column van Hans van Dam, gelezen in de nieuwsbrief van Hersenletsel.nl van maart 2019.

Hans van Dam‘Het leven is onrechtvaardig. Het houdt geen enkele, maar dan ook geen enkele rekening met jouw situatie, jouw geluk, met wat je voor anderen betekent, wat je toekomstplannen zijn. Helemaal niet.’ Met deze woorden begon Johan S. een brief die hij mij bewust op de afgelopen Valentijnsdag, 14 februari, stuurde. Op die dag was het op de kop af vijf jaar terug dat hij een hersenbloeding kreeg. Hij was toen 34 jaar. Een vaatafwijking in zijn hoofd (aneurysma) was de oorzaak.

Hij was wekenlang bewusteloos. Zijn eerste herinnering dateert van 20 april 2014, Eerste paasdag. Hij voelde zich hondsberoerd, misselijk, draaierig, harde geluiden in zijn hoofd, mensen die in zijn beleving tegen hem schreeuwden en veel te dichtbij kwamen en hij voelde zich vastgebonden (dat was niet zo, zijn ledematen waren slap en deels verlamd). En hij had knallende hoofdpijn. De weken daarna staan hem schimmig voor ogen. Pas rond Pinksteren, zeven weken na Pasen, komt er wat lijn in zijn waarneming. ‘Ik heb wat met die christelijke feestdagen,’ schreef hij. ‘Maar dan in omgekeerde zin: ze hebben mij bepaald niet het licht gebracht. Het leven is heel onrechtvaardig.

Waar een mens op adem komt, is mij de adem ontnomen.’ Nu vijf jaar later, realiseert hij zich dat zijn leven blijvend is veranderd. Vijf jaar later? Ja, vijf jaar later. ‘Mensen denken dat je als je wakker wordt uit coma weer op weg bent om de oude te worden en dat binnen een paar weken, hooguit maanden. Niets van dit alles. En erger nog, veel hulpverleners denken dat ook. Je revalidatie moet in twaalf, zestien weken gefikst zijn en dan moet je, zoals men dat noemt, werken aan de acceptatie. Maar wakker worden is heel iets anders dan bij bewustzijn komen. Wakker worden is voor mij je realiseren in welke wereld je nu leeft. En dat duurt maanden tot jaren. Maar wie vertelt je dat?

Johan en ik wisselen veel uit over zijn weg en huidige leven. Hij is middenin een rauw en ruw gevecht met zijn lot en ervaart hierin onthutsend weinig steun. Zijn familie zegt dat hij dat lot maar moet aanvaarden, omdat het niet anders is dan het is. En hulpverleners raden hem zonder uitzondering therapieën aan. Goed bedoelde adviezen, maar ze zijn voor Johan nu een aantal bruggen te ver. Omdat de ‘aanvaarding’ en de therapieën de boodschap in zich dragen dat hij een ander moet worden dan hij nu is. Niet meer de vechter tegen de bierkaai, niet langer kijken naar onmogelijkheden, maar zijn krachten en mogelijkheden inventariseren en leren gebruiken. Maar zover is hij niet. En zover wil hij nog niet zijn. Johan heeft nog een appeltje te schillen met het lot. In zijn woorden: ‘Ik zit middenin de puinhoop van mijn leven. Ik kijk om me heen: ik zit op m’n kamer, moet voor de gewoonste dingen moeite doen, m’n geheugen is onbetrouwbaar, er vliegen te veel prikkels mijn hoofd in, ik heb vaak een mist in m’n hoofd, ik kan mijn werk nooit meer oppakken, in de liefde gaat het mis… Wat is mijn leven?’

Aarzelend (elke zin is altijd een waagstuk) schreef ik terug: ‘Ja, je leven. Alles Johan, alles was anders geweest als dat ene bloedvat niet was gaan lekken.’

Zijn antwoord ga ik hier niet meer weergeven. Wel dit: volgende week gaat Johan voor het eerst naar een lotgenotenbijeenkomst. Daar hoopt hij het begrip te vinden wat in de laatste zin ligt. Ik ben er van overtuigd dat hij dat vindt en dit zijn leven verder helpt.

Hans van Dam.

  • Aangemaakt op .
  • Laatste update op .
  • Hits: 2237

Afbeelding sparen

Vragen en antwoorden Vomar Club is Koning sparen

Hieronder vind je vast het antwoord op jouw vraag over Vomar Club is Koning sparen. Zo niet? Neem dan contact op met onze klantenservice via het contactformulier..

De Clubcode van NAH Ontmoetingspunt Almere is: NAALM2021

Voor spaarders

Wat is Club is Koning sparen?

Door simpelweg boodschappen bij Vomar te doen en bij het afrekenen je Klant-is-Koning kaart te scannen, kun je de clubkas van jouw club spekken. Vomar keert, over het totaal bestede bedrag aan boodschappen van alle leden die voor de club sparen, elk kwartaal 0,5% uit aan de club.

Om te kunnen sparen heb je een geregistreerde Klant-is-Koning kaart nodig. Deze is verkrijgbaar in onze winkels of in de Vomar-app, zie voor meer informatie www.vomar.nl/kik. Je kunt tijdens het registreren van je kaart of later in je account je KIK-kaart koppelen aan een club met een unieke clubcode die je bij je club kunt opvragen. De club waar je voor wilt sparen moet zijn ingeschreven bij Club-is-Koning sparen. Dit kun je navragen bij het bestuur of de penningmeester van jouw club. Of kijk hier in het overzicht van deelnemende clubs of die van jou erbij staat.

Hoe kan ik mijn club steunen met mijn Klant-is-Koning kaart?

Heb je al een Klant-is-Koning kaart? Dan kun je in je eigen online Klant-is-Koning kaart omgeving je kaart koppelen aan de club waar je voor wilt sparen. Om je Klant-is-Koning kaart te koppelen aan de juiste club heb je de unieke Clubcode nodig. Deze code kun je opvragen bij het bestuur of de penningmeester van jouw club. Grote kans dat de clubcode ook op de website staat van jouw club. Als je Klant-is-Koning kaart is gekoppeld, kun je direct starten met het spekken van de clubkas door simpelweg boodschappen te doen bij Vomar.

Heb je nog geen Klant-is-Koning kaart? Dan kun je een kaart in één van onze winkels halen of in de Vomar-app een digitale kaart aanmaken. Bij het aanmelden van jouw Klant-is-Koning kaart kun je de kaart dan ook direct koppelen aan jouw club met de unieke Clubcode.

Club is Koning sparen
Met je Klant-is-Koning kaart kun je eenvoudig en geheel kosteloos ook jouw club steunen. Dit doe je door jouw kaart aan de club te koppelen. Daarna hoef je alleen maar je kaart bij het afrekenen van je boodschappen te scannen bij de kassa. Wij houden automatisch bij hoeveel boodschappen alle sparende leden doen. Dit is tijdens het afrekenen dus geen keuze voor jou als klant (kooppunten sparen is wel altijd een keuze). Na het scannen van je kaart spaar je automatisch mee. Je kunt daarnaast ook nog kooppunten voor jezelf kopen, maar dit hoeft dus niet.

3. Kost Club is Koning sparen mij iets?

Nee, het kost je niets. Je hoeft alleen je Klant-is-Koning kaart te scannen bij het afrekenen. Zo kan Vomar bijhouden hoeveel boodschappen er zijn gedaan en op basis daarvan het bedrag overmaken aan de club. Dit bedrag is 0,5% van het totaal bestede bedrag aan boodschappen van alle sparende leden. Vomar Voordeelmarkt maakt dit bedrag dus over aan de club. Hoe meer leden sparen en ook boodschappen doen bij Vomar, hoe meer de clubkas gespekt wordt.

Hoe weet ik of mijn club meedoet aan Club is Koning sparen?

Je kunt je Klant-is-Koning kaart alleen aan jouw club koppelen als deze ook staat ingeschreven bij Club is Koning sparen. Je kunt dit bij het bestuur of de penningmeester van jouw club navragen. Of kijk hier in het overzicht of jouw club erbij staat en deelneemt. Grote kans dat de clubcode ook op de website staat van jouw club of op een poster staat in de kantine. Als jouw club is ingeschreven dan is er een unieke Clubcode waarmee je jouw Klant-is-Koning kaart kunt koppelen aan de club.
Geeft het bestuur of de penningmeester aan dat jouw club nog niet meedoet met Club is Koning sparen, dan kan de club zich wel inschrijven. Alleen iemand uit het bestuur of de penningmeester kan dat doen door de club aan te melden via 
dit formulier.

Ik wil graag stoppen met sparen voor mijn club, hoe doe ik dat?

In je eigen online Klant-is-Koning kaart omgeving kun je zelf eenvoudig de koppeling van je Klant-is-Koning kaart met de club ongedaan maken. Als je bent ingelogd, zie je rechtsboven je eigen gegevens, de gegevens van de club staan. Hier staat een knop bij met de tekst: Stoppen met Club is Koning sparen. Door hier op te klikken wordt de koppeling met de club opgeheven en spaar je per direct niet meer mee voor deze club. Over alle boodschappen die je tot het moment van uitschrijven hebt gedaan ontvangt de club nog 0,5%. Heb je de koppeling opgeheven, maar wilde je toch blijven sparen? Je kunt simpelweg de club dan weer opnieuw koppelen met de unieke Clubcode.

Kan ik voor meerdere clubs tegelijk sparen?

Je kunt maximaal één club koppelen aan de Klant-is-Koning kaart en dus voor één club tegelijk sparen. Je kunt wel eenvoudig wisselen van club door je kaart te ontkoppelen van de ene club en weer te koppelen aan de andere club. Zo kun je halverwege het jaar bijvoorbeeld wisselen van club en zo voor twee clubs per jaar sparen.

Weet mijn club dat ik meespaar met Club is Koning sparen?

Nee, de club kan alleen zien hoeveel kaarten er aan de club zijn gekoppeld en wat de tussenstand is van het totaal gespaarde bedrag in de lopende periode. Er zijn dus geen gekoppelde kaartnummers of gegevens van spaarders voor de club inzichtelijk.

Kan ik zien hoeveel er voor mijn club gespaard is?

Je kunt op dit moment nog niet zien hoeveel er gespaard is voor de club.
Met het deelnemen aan Club-is-Koning sparen ga je ermee akkoord dat Vomar je op de hoogte mag houden over het gespaarde bedrag en eventueel nieuws rondom Club-is-Koning sparen. We laten je ieder kwartaal weten welk bedrag er is overgemaakt aan de club via een e-mail. Hierbij worden altijd alleen maar totaalbedragen genoemd en is dit nooit te herleiden naar individuele spaarders.  

Ik spaarde al vóór september 2021 voor mijn club. Wat verandert er voor mij?

Dan verandert er niets voor je: je spaart nog steeds automatisch mee. Nieuw is dat je in de Vomar-app je kaart in je account ook eenvoudig kunt ontkoppelen en koppelen aan een club (voor als je mogelijk voor een andere club wil sparen). Als je club een account aanmaakt kunnen ook leden die nog niet spaarde voor de club nu hun kaart koppelen en meesparen.

Like what you see?

Hit the buttons below to follow us, you won't regret it...