Skip to main content

Bewegen’ als middel in het herstel bij niet-aangeboren hersenletsel

‘Bewegen’ als middel in het herstel bij niet-aangeboren hersenletsel

Gelezen op https://www.mijngezondheidsgids.nl/

‘Bewegen’ als middel in het herstel bij niet-aangeboren hersenletsel

Door een hersenbeschadiging verandert het leven van de getroffen persoon en de gehele omgeving ingrijpend. Na het revalidatieproces in het ziekenhuis moet je het leven zelf weer zien op te pakken. Dat is heel lastig, omdat je zeker in het begin vaak zorg nodig hebt. Niet iedereen kan op deze zorg van de directe omgeving leunen. Annemarie van der Sar (ervaringsdeskundige) en Michael Vallen (projectleider) van de Edwin van der Sar Foundation vertellen hoe de Foundation de zorg en mogelijkheden voor mensen met hersenletsel wil verbeteren d.m.v. projecten op het gebied van beweging en maatschappelijke participatie.

Ondersteuning bij de uitdagingen na hersenletsel

Voor mensen met hersenletsel gaan de dagelijkse dingen niet meer zoals voorheen. Daar komt iemand pas goed achter op het moment dat iemand weer thuis is. In 2009 kreeg Annemarie van der Sar zelf te maken met de gevolgen van hersenletsel na een hersenbloeding, vertelt ze. “Alle gewoonlijke dagelijkse activiteiten moeten geherstructureerd worden omdat ze niet meer automatisch gaan. Iemand kan bijvoorbeeld te maken hebben met verlamming of zoals in mijn geval een minder werkende aansturing van hersensignalen. Het laatstgenoemde is van buitenaf niet zichtbaar, maar heeft absoluut gevolgen.”

Beweging onder goede begeleiding werkt stimulerend

Annemarie: “In mijn eigen revalidatieproces speelde beweging een belangrijke factor. Toen ik samen met mijn man de stichting oprichtte werd het gauw duidelijk dat sport en bewegen centraal moest staan omdat het dichtbij ons lag. Op het moment dat iemand in een negatieve spiraal terechtkomt, omdat een heleboel niet meer als voorheen gaat, en je krijgt vervolgens geen prikkels meer dan is de ervaring dat je toestand niet verbetert. En dat is zonde omdat er steeds meer bekend is over het positieve effect van lichamelijke beweging op diverse beperkingen na een hersenbloeding of infarct.”

“Zodra iemand uit het revalidatieproces komt en verder wil werken aan zijn herstel, zijn de mogelijkheden beperkt. Daarom willen wij mensen met hersenletsel concrete handvatten bieden om verder te werken aan hun herstel en hun toekomst. Zo realiseren wij beweegaanbod waar mensen onder professionele begeleiding kunnen sporten. Niet alleen kunnen lichamelijke problemen hierdoor verbeteren, je ziet ook dat mensen zelfverzekerder worden en zelfstandiger, wat bijvoorbeeld doorstroming naar lokale en reguliere (sport)faciliteiten mogelijk maakt.”

Welke doelgerichte handvatten bieden jullie aan voor mensen met hersenletsel?

Annemarie: “Op meerdere locaties in Nederland realiseren we zwemuren voor mensen met hersenletsel. Daar kunnen ze onder deskundige begeleiding zwemmen. Het zwemmen biedt ook gezelligheid en lotgenotencontact.

Daarnaast kunnen woon/zorginstellingen bij ons een duofiets aanvragen. Door deze aangepaste fiets kunnen mensen met een beperking samen met een begeleider fietstochtjes maken. In het kader van oefeningen die onder begeleiding van ergotherapeuten worden gedaan, hebben we speciale koffers met aangepast materiaal.”

Maatschappelijke participatie in de vorm van ‘De Class’

Naast beweegprojecten realiseert de Foundation ook een project gericht op maatschappelijke participatie. Door begeleiding en talentontwikkeling willen zij het maatschappelijk perspectief verbeteren van jongeren met hersenletsel. Projectleider Michael Vallen licht toe wat het project de Class inhoudt: “Met het project ‘de Class’ bieden we op jaarbasis begeleiding aan twintig jongeren tussen de 18 en 30 jaar met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). In het individuele traject dat ze doorlopen krijgen ze begeleiding in de zoektocht naar een arbeidsplek of bij de afronding van hun studie. Ze gaan aan de slag met een job– en sportcoach, waarbij ambities en doelen worden geformuleerd. We kijken naar hun belastbaarheid (wat en hoeveel kunnen ze nog) en naast het individuele traject ontvangen ze groepstrainingen, waarbij bijvoorbeeld wordt geholpen met sollicitaties.”

Aandacht vragen en bewustwording creëren voor deze groep met hersenletsel

Annemarie: “De stichting is al drie jaar partner van Het Fitte Brein. Dat is een gratis publiekslezing over de invloed van bewegen op het brein. We bewegen tegenwoordig namelijk steeds minder en dat is erg zorgwekkend. Met de lezing proberen we dus een lans te breken om inactiviteit tegen te gaan. Dit geldt voor gezonde mensen maar ook voor mensen met hersenletsel. Daarom ondersteunen we deze lezing ook! Voorkomen is beter dan genezen en onze boodschap wordt met de lezing ook nog eens (wetenschappelijk) onderstreept.”
  • Aangemaakt op .
  • Laatste update op .
  • Hits: 7008

Afbeelding sparen

Vragen en antwoorden Vomar Club is Koning sparen

Hieronder vind je vast het antwoord op jouw vraag over Vomar Club is Koning sparen. Zo niet? Neem dan contact op met onze klantenservice via het contactformulier..

De Clubcode van NAH Ontmoetingspunt Almere is: NAALM2021

Voor spaarders

Wat is Club is Koning sparen?

Door simpelweg boodschappen bij Vomar te doen en bij het afrekenen je Klant-is-Koning kaart te scannen, kun je de clubkas van jouw club spekken. Vomar keert, over het totaal bestede bedrag aan boodschappen van alle leden die voor de club sparen, elk kwartaal 0,5% uit aan de club.

Om te kunnen sparen heb je een geregistreerde Klant-is-Koning kaart nodig. Deze is verkrijgbaar in onze winkels of in de Vomar-app, zie voor meer informatie www.vomar.nl/kik. Je kunt tijdens het registreren van je kaart of later in je account je KIK-kaart koppelen aan een club met een unieke clubcode die je bij je club kunt opvragen. De club waar je voor wilt sparen moet zijn ingeschreven bij Club-is-Koning sparen. Dit kun je navragen bij het bestuur of de penningmeester van jouw club. Of kijk hier in het overzicht van deelnemende clubs of die van jou erbij staat.

Hoe kan ik mijn club steunen met mijn Klant-is-Koning kaart?

Heb je al een Klant-is-Koning kaart? Dan kun je in je eigen online Klant-is-Koning kaart omgeving je kaart koppelen aan de club waar je voor wilt sparen. Om je Klant-is-Koning kaart te koppelen aan de juiste club heb je de unieke Clubcode nodig. Deze code kun je opvragen bij het bestuur of de penningmeester van jouw club. Grote kans dat de clubcode ook op de website staat van jouw club. Als je Klant-is-Koning kaart is gekoppeld, kun je direct starten met het spekken van de clubkas door simpelweg boodschappen te doen bij Vomar.

Heb je nog geen Klant-is-Koning kaart? Dan kun je een kaart in één van onze winkels halen of in de Vomar-app een digitale kaart aanmaken. Bij het aanmelden van jouw Klant-is-Koning kaart kun je de kaart dan ook direct koppelen aan jouw club met de unieke Clubcode.

Club is Koning sparen
Met je Klant-is-Koning kaart kun je eenvoudig en geheel kosteloos ook jouw club steunen. Dit doe je door jouw kaart aan de club te koppelen. Daarna hoef je alleen maar je kaart bij het afrekenen van je boodschappen te scannen bij de kassa. Wij houden automatisch bij hoeveel boodschappen alle sparende leden doen. Dit is tijdens het afrekenen dus geen keuze voor jou als klant (kooppunten sparen is wel altijd een keuze). Na het scannen van je kaart spaar je automatisch mee. Je kunt daarnaast ook nog kooppunten voor jezelf kopen, maar dit hoeft dus niet.

3. Kost Club is Koning sparen mij iets?

Nee, het kost je niets. Je hoeft alleen je Klant-is-Koning kaart te scannen bij het afrekenen. Zo kan Vomar bijhouden hoeveel boodschappen er zijn gedaan en op basis daarvan het bedrag overmaken aan de club. Dit bedrag is 0,5% van het totaal bestede bedrag aan boodschappen van alle sparende leden. Vomar Voordeelmarkt maakt dit bedrag dus over aan de club. Hoe meer leden sparen en ook boodschappen doen bij Vomar, hoe meer de clubkas gespekt wordt.

Hoe weet ik of mijn club meedoet aan Club is Koning sparen?

Je kunt je Klant-is-Koning kaart alleen aan jouw club koppelen als deze ook staat ingeschreven bij Club is Koning sparen. Je kunt dit bij het bestuur of de penningmeester van jouw club navragen. Of kijk hier in het overzicht of jouw club erbij staat en deelneemt. Grote kans dat de clubcode ook op de website staat van jouw club of op een poster staat in de kantine. Als jouw club is ingeschreven dan is er een unieke Clubcode waarmee je jouw Klant-is-Koning kaart kunt koppelen aan de club.
Geeft het bestuur of de penningmeester aan dat jouw club nog niet meedoet met Club is Koning sparen, dan kan de club zich wel inschrijven. Alleen iemand uit het bestuur of de penningmeester kan dat doen door de club aan te melden via 
dit formulier.

Ik wil graag stoppen met sparen voor mijn club, hoe doe ik dat?

In je eigen online Klant-is-Koning kaart omgeving kun je zelf eenvoudig de koppeling van je Klant-is-Koning kaart met de club ongedaan maken. Als je bent ingelogd, zie je rechtsboven je eigen gegevens, de gegevens van de club staan. Hier staat een knop bij met de tekst: Stoppen met Club is Koning sparen. Door hier op te klikken wordt de koppeling met de club opgeheven en spaar je per direct niet meer mee voor deze club. Over alle boodschappen die je tot het moment van uitschrijven hebt gedaan ontvangt de club nog 0,5%. Heb je de koppeling opgeheven, maar wilde je toch blijven sparen? Je kunt simpelweg de club dan weer opnieuw koppelen met de unieke Clubcode.

Kan ik voor meerdere clubs tegelijk sparen?

Je kunt maximaal één club koppelen aan de Klant-is-Koning kaart en dus voor één club tegelijk sparen. Je kunt wel eenvoudig wisselen van club door je kaart te ontkoppelen van de ene club en weer te koppelen aan de andere club. Zo kun je halverwege het jaar bijvoorbeeld wisselen van club en zo voor twee clubs per jaar sparen.

Weet mijn club dat ik meespaar met Club is Koning sparen?

Nee, de club kan alleen zien hoeveel kaarten er aan de club zijn gekoppeld en wat de tussenstand is van het totaal gespaarde bedrag in de lopende periode. Er zijn dus geen gekoppelde kaartnummers of gegevens van spaarders voor de club inzichtelijk.

Kan ik zien hoeveel er voor mijn club gespaard is?

Je kunt op dit moment nog niet zien hoeveel er gespaard is voor de club.
Met het deelnemen aan Club-is-Koning sparen ga je ermee akkoord dat Vomar je op de hoogte mag houden over het gespaarde bedrag en eventueel nieuws rondom Club-is-Koning sparen. We laten je ieder kwartaal weten welk bedrag er is overgemaakt aan de club via een e-mail. Hierbij worden altijd alleen maar totaalbedragen genoemd en is dit nooit te herleiden naar individuele spaarders.  

Ik spaarde al vóór september 2021 voor mijn club. Wat verandert er voor mij?

Dan verandert er niets voor je: je spaart nog steeds automatisch mee. Nieuw is dat je in de Vomar-app je kaart in je account ook eenvoudig kunt ontkoppelen en koppelen aan een club (voor als je mogelijk voor een andere club wil sparen). Als je club een account aanmaakt kunnen ook leden die nog niet spaarde voor de club nu hun kaart koppelen en meesparen.

Like what you see?

Hit the buttons below to follow us, you won't regret it...