nah_logo3.png
Nah ontmoetingspunt Almere
Alles is mogelijk als je gelooft dat het mogelijk is.

      Ontvangen van, voor positiviteit.nl   

Verse en bewerkte groenten verlagen het risico op een hartaanval

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 
Niet alleen verse, maar ook bewerkte groenten en fruit verlagen het risico op een hartaanval.

Dat meldt voedingsonderzoeker Linda Oude Griep van Wageningen University, onderdeel van Wageningen UR. Zij putte daarvoor uit gegevens van het RIVM. 

Tien jaar geleden enquêteerde het RIVM twintigduizend Nederlanders tussen de 20 en 65 jaar, die aanvankelijk geen klachten hadden in verband met hart- en vaatziekten. Gevraagd werd naar de gebruikelijke voedselconsumptie. De deelnemers werden in de navolgende tien jaar gevolgd waarbij geregistreerd werd wie een hartaanval kregen. De mensen die veel groenten en fruit aten, bleken daarbij 34 procent minder kans te hebben op een hartaanval dan mensen die weinig groenten en fruit aten. Dat resultaat komt overeen met eerder onderzoek naar groenten en fruit en hartaanvallen.

Nieuw is echter dat Oude Griep onderscheid kon maken tussen consumptie van verse en bewerkte groenten en fruit. Bij bewerkt fruit moeten we denken aan vruchtensappen en appelmoes, bewerkte groenten zijn vooral gekookte groenten en tomatensaus.  Voor zowel rauwe als bewerkte groenten en fruit werd een lager risico op hartinfarcten gevonden. Dit verband was wel iets sterker voor rauwe groenten en fruit dan voor bewerkt.

Dat bewerkt groenten en fruit ook het risico op een hartaanval verlaagt is verrassend, zegt Oude Griep. 'We weten dat door de bewerking bepaalde beschermende stoffen verloren gaan. Maar door die behandeling komen andere stoffen weer beter beschikbaar voor het lichaam.'

Het onderzoek van Oude Griep wordt gefinancierd door het Productschap Tuinbouw. Ze publiceerde haar onderzoek twee weken geleden in het wetenschappelijke tijdschrift PLoS ONE. | Albert Sikkema

Bovenstaand bericht is geproduceerd door de redactie van Resource, het blad voor Wageningen UR (University & Research centre). Meer informatie bij Pers- en wetenschapsvoorlichting van Wageningen UR, e-mail: pers.communicatie@wur of bij de redactie van Resource, e-mail: . Zie ook www.resource.wur.nl.

Afdrukken

sponsorkliks logo

Wij doen ook mee aan Sponsorkliks, voor iedere aankoop die je via onderstaande link doet krijgen wij geld.

Alles voor dezelfde prijs gewoon in de bekende online winkels, sponsoren via onderstaande links is gratis.

NAH Ontmoetingspunt ontvangt geld als er online wordt gekocht bij ruim honderd winkels, waaronder bekende als Bol.com, Wehkamp, Zalando en Booking.com en ook als je eten laat bezorgen via Thuisbezorgd.nl of een restaurant reserveert via Dinnersite.nl ontvangt NAH Ontmoetingspunt daar geld voor.

Ga de volgende keer dat je iets online wil kopen eerst naar: https://www.sponsorkliks.com/products/shops.php?club=6150

Klik hier voor meer info over Sponsorkliks.