Skip to main content

Wet Verbetering Poortwachter

Wet Verbetering Poortwachter

 

Tekst: Nick Steenkamp

 

Snel en effectief ingrijpen bij verzuim is belangrijk.

Het is belangrijk dat je als (chronisch) zieke weet hoe je op het werk met je klachten om kan gaan. In de praktijk blijft het moeilijk om tijdens een ziektewetperiode en re- integratie te communiceren over je ziekte en klachten. Werkaanpassingen worden veelal niet doorgevoerd en dat je zelf de regie kan nemen is niet bekend. Veelal lopen zieke werknemers achter de feiten aan. FES organiseert daarom samen met Stichting Positive Life

 

Om het aantal werknemers dat langdurig ziek is, terug te dringen en de WAO-instroom drastisch te beperken , is in 2002 de Wet Verbetering Poortwachter ingesteld.

Uitgangspunt hierbij is dat snel en effectief ingrijpen het verzuim korter maakt. De wet gaat de strijd aan met langdurig verzuim door ziekte en verlangt dat werkgever en werknemer zich samen met arbodienst of gecertificeerde bedrijfsarts inspannen om de getroffen werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen.

 

PoortwachterGezamenlijke inspanning

A1s je ziek bent, ben je samen met ie werkgever verplicht er alles aan te doen om je terugkeer in het arbeidsproces te activeren. Dat is niet altijd mogelijk. Hierover zijn veel onduidelijkheden. Bewustwording van je rechten en plichten is heel belangrijk. Ais je net chronisch ziek bent verklaard, sta ie vaak niet sterk in je schoenen. En juist op dat moment wordt er van je gevraagd dat je je behoorlijk zakelijk en assertief opstelt. Je moet in goed gezamenlijk overleg met je werkgever, de arbodienst, je huisarts/behandelend artsen en het thuis front 'onderhandelen' en beslissen over jouw toekomst op het gebied van werk. Vaak spelen er tegenstrijdige belangen.

De belangen van de werkgever, jouw belangen en de visie van de arbodienst kunnen behoorlijk uiteen lopen.

Wat mag er wel en niet? Kennis van de regelgeving is heel belangrijk.

 

1e spoor traject - onmiddellijk na je ziekmelding

Een casemanager (iemand van het eigen bedrijf of een arbodienst) dient bij ziekte een strak tijdpad te bewaken. Vanaf het eerste moment van verzuim moet er actie ondernomen worden en kunnen er activiteiten worden opgezet zoals een aangepaste werkplek en/of functie, gedeeltelijke werk hervatting en andere werktijden. Wanneer duidelijk is dat het verzuim langer duurt dan zes weken moet een bedrijfsarts een probleemanalyse opstellen. In deze probleemanalyse staat een beschrijving van de aard van de beperkingen, de mogelijkheden, de doelstelling (terugkeer in eigen functie, dan wel in aangepast werk of een andere functie) en een werkhervattingsprognose. Zowel werkgever als werknemer hebben de verplichting het re-integratiedossier bij te houden.

A11e gegevens en resultaten worden hierin verwerkt.

In de praktijk zal de arbodienst of de bedrijfsarts aangeven welke interventies er voor de werkgever worden ingezet. Het is belangrijk dat jij je a1s werknemer ervan bewust bent dat je ook sturing mag geven aan het proces. Dat je vooral aangeeft wat jij nodig hebt. Wanneer terugkeer in de eigen functie, soms met aanpassingen, mogelijk is, is het van belang dat het re-integratieproces goed wordt begeleid om terugval te voorkomen.

 

2e spoor traject - na een jaar en langer

Na een ziekteperiode van ruim een jaar, als blijkt dat de werknemer niet terug kan keren in het bedrijf, moet de werkgever de werknemer een 2e spoor traject aanbieden.

Mocht al na zes weken helder zijn dat de zieke werknemer niet meer kan terugkeren in eigen werk, dan kan een ze spoor traject eerder worden ingezet. De werknemer mag ook zelf een begeleider zoeken voor het 2e spoor traject . Zo kan een ervaringsdeskundige coach je wegwijs maken op het gebied van jouw rechten en plichten. De werkgever is medeverantwoordelijk voor begeleiding naar een functie buiten het bedrijf waar je als chronisch ziekte wel je kwaliteiten kunt inzetten.

De werkgever heeft een loondoorbetalingsverplichting van 104 weken bij arbeidsongeschiktheid. Tijdens deze zogenaamde wachttijd voor de WIA geldt ontslagbescherming. Ziekteperioden die elkaar opvolgen met minder dan vier tussenliggende weken worden bij elkaar opgeteld om te bepalen wanneer de ro4 weken verstreken zijn. A1s een werknemer hersteld is gemeld en na 28 dagen weer opnieuw uitvalt, is er geen sprake meer van zogeheten keten-doortelling en wordt de wachttijd voor de WIA weer opnieuw gestart.

A1s een werknemer a1le taken van zijn werk weer in volle omvang kan verrichten, is er geen sprake meer van arbeidsongeschiktheid en moet de werknemer volledig hersteld worden gemeld.

In de praktijk ligt bij bovenstaande een grote valkuil. De werknemer is vaak niet op de hoogte of hij weer beter is gemeld. Als de werknemer in de ziektewet wordt gehouden, loopt de termijn van de ziektewet door. Dat kan tot een pijnlijke situatie leiden waarin de werknemer vaalk alsnog zijn baan verliest. Blijf zelf dus op de hoogte van je ziek of beter melding!

 

Verzuim einde tweede jaar

Aan het einde van het tweede jaar van verzuim dient de werknemer een WIA aanvraag met het re integratie verslag in bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). De WIA (Werk en inkomen naar arbeidsvermogen) is een nieuwe versie van de WAO (Wet op de Arbeidsongeschiktheidsverzekering).

 Uitgangspunt van de WIA is dat mensen snel en verantwoord re integreren en zoveel mogelijk deelnemen aan het arbeidsproces.

 

WIA-uitkering

Werknemers krijgen een WIA uitkering als het niet volledig lukt om het verdienvermogen te benutten. Dat betekent dat ze een compensatie ontvangen voor het gedeelte dat ze niet kunnen werken. A1s werknemers meer dan 35% arbeidsongeschikt zijn door een structureel gebrek of ziekte, dan hebben ze recht op de WIA uitkering. De hoogte is afhankelijk van het arbeidsongeschiktheidspercentage. De WlA-uitkering kan geweigerd worden als het UWV beslist dat er te weinig inspanningen voor re-integratie zijn verricht door de werknemer en/of de werkgever. De werkgever moet dan langer loon doorbetalen.

 

Vuilnisbak-diagnose

In de praktijk blijkt dat verschillende bedrijfsartsen bij het UWV verschillend met flbromyalgie en chronische vermoeidheid omgaan. In het ergste geval word ie a1s werknemer 'vuilnisbak-diagnose' verweten, zoals werkelijk is gebeurd.

Bij de WIA keuring gaat het om de belasting/belastbaarheid; wat kan je nog wel. A11emaal gerelateerd aan de werkzaamheden die de persoon uitoefent in haar beroep. Na het opstellen van een FML (functiemogelijkheden lijst) en een beoordeling van de arbeidsdeskundige wordt bepaald hoe groot de beperking van de c1iënt is. Veel werknemers hebben het gevoel dat het aantal uren te beperkt ingekort wordt en dat zij ondanks de opgelopen beperkingen door fibromyalgie toch geacht worden aan het werk te gaan. Je staat a1s het ware met je rug tegen de muur. Het is van belang dat je a1s c1iént je beperkingen goed onderbouwt.

Een huisarts en reumatoloog kunnen de ernst van de situatie toelichten. Als je met jouw werkgever van mening verschilt over de vraag of je ziek bent of over de aanpak van je re integratie, dan kun je bij het UWV een zogenaamd deskundigenoordeel (second opinion) aanvragen.

 

IVA en WGA

De WIA bestaat uit twee regelingen: de Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten (IVA) en de Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA). De IVA is een uitkering voor werknemers die naar verwachting nauwelijks tot geen inkomen hebben vanwege hun ziekte.

De WGA vult het inkomen aan a1s werknemers gedeeltelijk arbeidsgeschikt zijn. De werkgever kan als eigenrisicodrager kiezen om geen premie voor het WGA gedeelte te betalen. Hij neemt dan wel de kosten van de eerste tien WIA-jaren op zich.

 

Tot slot

Deze regelgeving klinkt ingewikkeld en vaak is het dat ook. Maar toch is het heel belangrijk om ervan op de hoogte te zijn, omdat deze regelgeving je situatie a1s (gedeeltelijk) verzuimende werknemer bepaalt. Het hele traject van ziek worden tot WIA/WGA vraagt vaak veel van je a1s je tegelijkertijd ook nog ziek bent. Daarom geeft FES voorlichting over de zakelijke kant en over ondersteuning bij een dergelijk traject. De inleiders die de voorlichting verzorgen zijn ervaringsdeskundigen én professioneel coach.

 Poortwachter 2

 

Nick Steenkamp (1943) studeerde andragogische wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Leiden. Hij schreef diverse boeken. Nick werkt als publicist en columnist.

  • Aangemaakt op .
  • Laatste update op .
  • Hits: 305

Afbeelding sparen

Vragen en antwoorden Vomar Club is Koning sparen

Hieronder vind je vast het antwoord op jouw vraag over Vomar Club is Koning sparen. Zo niet? Neem dan contact op met onze klantenservice via het contactformulier..

De Clubcode van NAH Ontmoetingspunt Almere is: NAALM2021

Voor spaarders

Wat is Club is Koning sparen?

Door simpelweg boodschappen bij Vomar te doen en bij het afrekenen je Klant-is-Koning kaart te scannen, kun je de clubkas van jouw club spekken. Vomar keert, over het totaal bestede bedrag aan boodschappen van alle leden die voor de club sparen, elk kwartaal 0,5% uit aan de club.

Om te kunnen sparen heb je een geregistreerde Klant-is-Koning kaart nodig. Deze is verkrijgbaar in onze winkels of in de Vomar-app, zie voor meer informatie www.vomar.nl/kik. Je kunt tijdens het registreren van je kaart of later in je account je KIK-kaart koppelen aan een club met een unieke clubcode die je bij je club kunt opvragen. De club waar je voor wilt sparen moet zijn ingeschreven bij Club-is-Koning sparen. Dit kun je navragen bij het bestuur of de penningmeester van jouw club. Of kijk hier in het overzicht van deelnemende clubs of die van jou erbij staat.

Hoe kan ik mijn club steunen met mijn Klant-is-Koning kaart?

Heb je al een Klant-is-Koning kaart? Dan kun je in je eigen online Klant-is-Koning kaart omgeving je kaart koppelen aan de club waar je voor wilt sparen. Om je Klant-is-Koning kaart te koppelen aan de juiste club heb je de unieke Clubcode nodig. Deze code kun je opvragen bij het bestuur of de penningmeester van jouw club. Grote kans dat de clubcode ook op de website staat van jouw club. Als je Klant-is-Koning kaart is gekoppeld, kun je direct starten met het spekken van de clubkas door simpelweg boodschappen te doen bij Vomar.

Heb je nog geen Klant-is-Koning kaart? Dan kun je een kaart in één van onze winkels halen of in de Vomar-app een digitale kaart aanmaken. Bij het aanmelden van jouw Klant-is-Koning kaart kun je de kaart dan ook direct koppelen aan jouw club met de unieke Clubcode.

Club is Koning sparen
Met je Klant-is-Koning kaart kun je eenvoudig en geheel kosteloos ook jouw club steunen. Dit doe je door jouw kaart aan de club te koppelen. Daarna hoef je alleen maar je kaart bij het afrekenen van je boodschappen te scannen bij de kassa. Wij houden automatisch bij hoeveel boodschappen alle sparende leden doen. Dit is tijdens het afrekenen dus geen keuze voor jou als klant (kooppunten sparen is wel altijd een keuze). Na het scannen van je kaart spaar je automatisch mee. Je kunt daarnaast ook nog kooppunten voor jezelf kopen, maar dit hoeft dus niet.

3. Kost Club is Koning sparen mij iets?

Nee, het kost je niets. Je hoeft alleen je Klant-is-Koning kaart te scannen bij het afrekenen. Zo kan Vomar bijhouden hoeveel boodschappen er zijn gedaan en op basis daarvan het bedrag overmaken aan de club. Dit bedrag is 0,5% van het totaal bestede bedrag aan boodschappen van alle sparende leden. Vomar Voordeelmarkt maakt dit bedrag dus over aan de club. Hoe meer leden sparen en ook boodschappen doen bij Vomar, hoe meer de clubkas gespekt wordt.

Hoe weet ik of mijn club meedoet aan Club is Koning sparen?

Je kunt je Klant-is-Koning kaart alleen aan jouw club koppelen als deze ook staat ingeschreven bij Club is Koning sparen. Je kunt dit bij het bestuur of de penningmeester van jouw club navragen. Of kijk hier in het overzicht of jouw club erbij staat en deelneemt. Grote kans dat de clubcode ook op de website staat van jouw club of op een poster staat in de kantine. Als jouw club is ingeschreven dan is er een unieke Clubcode waarmee je jouw Klant-is-Koning kaart kunt koppelen aan de club.
Geeft het bestuur of de penningmeester aan dat jouw club nog niet meedoet met Club is Koning sparen, dan kan de club zich wel inschrijven. Alleen iemand uit het bestuur of de penningmeester kan dat doen door de club aan te melden via 
dit formulier.

Ik wil graag stoppen met sparen voor mijn club, hoe doe ik dat?

In je eigen online Klant-is-Koning kaart omgeving kun je zelf eenvoudig de koppeling van je Klant-is-Koning kaart met de club ongedaan maken. Als je bent ingelogd, zie je rechtsboven je eigen gegevens, de gegevens van de club staan. Hier staat een knop bij met de tekst: Stoppen met Club is Koning sparen. Door hier op te klikken wordt de koppeling met de club opgeheven en spaar je per direct niet meer mee voor deze club. Over alle boodschappen die je tot het moment van uitschrijven hebt gedaan ontvangt de club nog 0,5%. Heb je de koppeling opgeheven, maar wilde je toch blijven sparen? Je kunt simpelweg de club dan weer opnieuw koppelen met de unieke Clubcode.

Kan ik voor meerdere clubs tegelijk sparen?

Je kunt maximaal één club koppelen aan de Klant-is-Koning kaart en dus voor één club tegelijk sparen. Je kunt wel eenvoudig wisselen van club door je kaart te ontkoppelen van de ene club en weer te koppelen aan de andere club. Zo kun je halverwege het jaar bijvoorbeeld wisselen van club en zo voor twee clubs per jaar sparen.

Weet mijn club dat ik meespaar met Club is Koning sparen?

Nee, de club kan alleen zien hoeveel kaarten er aan de club zijn gekoppeld en wat de tussenstand is van het totaal gespaarde bedrag in de lopende periode. Er zijn dus geen gekoppelde kaartnummers of gegevens van spaarders voor de club inzichtelijk.

Kan ik zien hoeveel er voor mijn club gespaard is?

Je kunt op dit moment nog niet zien hoeveel er gespaard is voor de club.
Met het deelnemen aan Club-is-Koning sparen ga je ermee akkoord dat Vomar je op de hoogte mag houden over het gespaarde bedrag en eventueel nieuws rondom Club-is-Koning sparen. We laten je ieder kwartaal weten welk bedrag er is overgemaakt aan de club via een e-mail. Hierbij worden altijd alleen maar totaalbedragen genoemd en is dit nooit te herleiden naar individuele spaarders.  

Ik spaarde al vóór september 2021 voor mijn club. Wat verandert er voor mij?

Dan verandert er niets voor je: je spaart nog steeds automatisch mee. Nieuw is dat je in de Vomar-app je kaart in je account ook eenvoudig kunt ontkoppelen en koppelen aan een club (voor als je mogelijk voor een andere club wil sparen). Als je club een account aanmaakt kunnen ook leden die nog niet spaarde voor de club nu hun kaart koppelen en meesparen.

Like what you see?

Hit the buttons below to follow us, you won't regret it...