nah_logo3.png
Nah ontmoetingspunt Almere

Juridische wegwijzer Ieder(in)

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Juridische wegwijzer Ieder(in)

 

Het Juridisch Steunpunt van Ieder(in) stopt per 1 januari 2019. Voor de juridische dienstverlening krijgt Ieder(in) geen subsidie meer. Om mensen die vastlopen bij aanvragen en juridische procedures niet helemaal in de kou te laten staan, hebben we een Juridische wegwijzer gemaakt.

 

Problemen met de aanvraag

 

Van het kastje naar de muur?

Voelt u zich van ‘het kastje naar de muur’ gestuurd? Weet u niet waar u moet zijn voor de zorg en ondersteuning die u nodig heeft?

Neem contact op met het Juiste Loket

 

U krijgt de juiste zorg of ondersteuning op school niet goed geregeld?

Wellicht kan het Interventieteam Onderwijs u verder helpen.

Neem contact op met het Interventieteam Onderwijs

 

Komt u er alleen niet uit?

Vindt u het moeilijk of ziet u er tegenop om uw aanvraag voor een voorziening of zorg alleen te doen? U heeft recht op onafhankelijke cliëntondersteuning.

 

Een onafhankelijke cliëntondersteuner weet de weg, kent de regelgeving en kan u ondersteunen bij een aanvraag. Ook kan een cliëntondersteuner u helpen om duidelijk te krijgen wat uw hulpvraag precies is. Onafhankelijke cliëntondersteuning kunt u aanvragen bij uw gemeente of uw wijkteam.

Meer informatie over onafhankelijke cliëntondersteuning

Niet eens met een besluit of u begrijpt het besluit niet

 

Het Juridisch Loket

Het Juridisch Loket geeft gratis juridisch advies aan iedereen met een laag inkomen en weinig vermogen.

Vind een Juridisch Loket bij jou in de buurt

 

Rechtsbijstandverzekering

Heeft u een rechtsbijstandverzekering? De meeste verzekeraars hebben een limiet aan het aantal vragen en zaken die per jaar voorgelegd worden. Laat daarom eerst bij het Juridisch Loket controleren of bezwaar of beroep zin heeft.

 

Sociaal Raadslieden

Sociaal Raadslieden geven gratis informatie en advies over wetten en regelgeving. Ook kunnen ze u helpen bij het indienen van aanvragen en bezwaarschriften en het invullen van ingewikkelde formulieren.

Vind een bureau Sociaal Raadslieden in uw regio

 

SSZ Advocaten

SSZ Advocaten zijn aangesloten bij de specialisatievereniging Sociaal Zekerheidsrecht. Zij zijn gespecialiseerd in sociaalzekerheidsrecht.

 

Heeft u een laag inkomen dan kunt mogelijk gebruik maken van de rechtsbijstand van een SSZ-advocaat. U betaalt alleen een inkomensafhankelijke eigen bijdrage.

Vind een SSZ-advocaat

 

Gratis online rechtsbijstand

Advocaten.nl geeft gratis juridisch advies.

Stel uw vraag aan Advocaten.nl

 

Sociaal verhaal

Sociaal Verhaal is een vrijwilligersorganisatie die rechtshulp geven bij ingrijpende problemen op sociaal-maatschappelijk. Sociaal verhaal geeft gratis advies.

Neem contact op met Sociaal Verhaal

 

Rechtswinkel

Bij de Rechtswinkel kunt u gratis en anoniem uw juridische probleem voorleggen en uw juridische vraag stellen.

Stel uw vraag aan de Rechtswinkel

 

Specifiek

 

Vragen over een pgb

 

Per Saldo
Per Saldo is de vereniging van budgethouders. Leden met een Plus-lidmaatschap kunnen voor juridisch advies krijgen over hun pgb.

Meer over plus-lidmaatschap en juridische dienstverlening Per Saldo

 

Naar-Keuze
Naar-Keuze is een belangenorganisatie voor ouders/familie van mensen met een beperking die ene Pgb hebben.
Meer over Naar-Keuze

 

Conflict met werkgever of uitkeringsinstantie

Vakbond

Bent u lid van een vakbond? Een conflict met de werkgever of een probleem met een uitkeringsinstantie kunt u bespreken met de juridische dienst van uw vakbond. Informeer bij uw eigen vakbond.

 

Probleem met een hulpmiddel dat u zelf heeft gekocht

 

Het Juridisch Loket

Het Juridisch Loket geeft gratis juridisch advies aan iedereen met een laag inkomen en weinig vermogen.

Vind een Juridisch Loket bij jou in de buurt

 

ConsuWijzer
Als u zelf een hulpmiddel heeft aangeschaft, dan heeft u bij problemen te maken met het consumentenrecht. ConsuWijzer geeft gratis informatie en advies over uw rechten als consument.
Een vraag stellen aan ConsuWijzer


Vragen over wilsbeschikking en vertegenwoordiging

Het Juridisch Loket
Het Juridisch Loket geeft gratis juridisch advies aan iedereen met een laag inkomen en weinig vermogen.
Vind een Juridisch Loket bij jou in de buurt


Notaristelefoon
Voor algemene vragen over notariszaken of informatie of het verstandig is om een notaris in te schakelen. De Notaristelefoon van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie kan u hierover infomeren.
Neem contact op met de notaristelefoon

Goedvertegenwoordigd.nl
Wegwijzer voor het regelen en uitvoeren van goede vertegenwoordiging voor familie en naaste die de regie zelf niet (meer) kan voeren.
Ga naar Goedvertegenwoordigd.nl


Gediscrimineerd? Ongelijk behandeld? Geen toegang?

Antidiscriminatiebureau

Iedere gemeente is wettelijk verplicht om een laagdrempelige, onafhankelijke voorziening in te stellen, waar burgers terecht kunnen met klachten over discriminatie.

Meld je klacht bij het antidiscriminatiebureau

 

College voor de Rechten van de Mens

Bij het College voor de Rechten van de Mens kunt u terecht met vragen over discriminatie en andere mensenrechten in Nederland. u kunt misstanden melden en u kunt uw discriminatieklacht voorleggen. Ook geeft het college advies en denken mee over wat u nog meer kunt doen.

Neem contact op met het College voor de Rechten van de Mens

Discriminatie direct melden

Afdrukken E-mailadres

Nieuw netwerk onafhankelijke cliëntondersteuning met ervaren vrijwilligers

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Nieuw netwerk onafhankelijke cliëntondersteuning met ervaren vrijwilligers

2 oktober 2018
Ondertekenaars convenant OCO Almere
 Feenstra Fotografie

Soms vinden Almeerders het lastig om de eerste stap te zetten in hun vraag om ondersteuning bij het wijkteam. Zij kunnen dan vragen of een gratis onafhankelijke cliëntondersteuner (OCO’er) hierbij wil helpen. Naast de bestaande cliëntondersteuners van MEE IJsseloevers is er nu ook een netwerk van ervaringsdeskundigen die deze rol kunnen vervullen. Dat doen ze onder de naam OCO Almere. Wethouder Jerzy Soetekouw gaf het startsein tijdens een bijeenkomst op 1 oktober. Het nieuwe netwerk is gevormd door zeven Almeerse patiënt- en cliëntorganisaties die een convenant met elkaar hebben ondertekend voor een proefperiode tot eind 2019.

Niet iedereen die hulp of ondersteuning nodig heeft, kan zomaar een beroep doen op een partner, familielid of (andere) mantelzorger. Het is dan fijn als een onafhankelijke persoon meedenkt en helpt om zaken op een rijtje te zetten. Hij of zij kan bijvoorbeeld:

• helpen met uitzoeken en verwoorden wat iemands vragen en wensen zijn;

• het gesprek met het wijkteam helpen voorbereiden;

• meegaan naar het gesprek met het wijkteam;

• waar nodig verduidelijken van wat het wijkteam vertelt over regels en procedures;

• helpen met het maken van afspraken met het wijkteam en zorgaanbieders.

Overigens mogen inwoners ook én een cliëntondersteuner én iemand uit hun eigen omgeving meenemen naar gesprekken over hulp en ondersteuning. De inzet van de cliëntondersteuner is bedoeld voor mensen die een beroep doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Hij of zij blijft betrokken totdat er goede afspraken zijn gemaakt en de benodigde ondersteuning ook daadwerkelijk is gestart.

Ervaringskennis benutten

In Almere heeft MEE IJsseloevers al jaren een rol om onafhankelijke cliëntondersteuning te leveren met inzet van professionals. Er ontstond daarnaast een behoefte de ervaringskennis van Almeerders beter te benutten. De ervaringsdeskundigen van OCO Almere zijn verbonden aan het NAH Forum (niet-aangeboren hersenletsel), de Nederlandse Vereniging voor Autisme, ouderenbond KBO, Stip GGZ, Stichting SOGA (fysiek beperkten), Stichting Abri (verstandelijk beperkten) en het expertisecentrum mantelzorg. Zij gaan de proefperiode met elkaar aan. Waar wenselijk kunnen andere organisaties aansluiten. Een coördinator zorgt dat inwoners met ervaringsdeskundigen in contact komen.

De gemeente vindt dit initiatief belangrijk en begeleidt het proces daarom intensief. De Almeerse aanpak staat ook landelijk in de belangstelling. Almere is sinds het najaar van 2017 een van de veertien koplopergemeenten op het gebied van cliëntondersteuning. 

Almeerders die een beroep willen doen op cliëntondersteuning kunnen contact opnemen met OCO Almere (036 - 200 21 58 of ) of MEE IJsseloevers (088 – 633 06 33 of ). Allebei de vormen van cliëntondersteuning zijn gratis en onafhankelijk.

Afdrukken E-mailadres

sponsorkliks logo

Wij doen ook mee aan Sponsorkliks, voor iedere aankoop die je via onderstaande link doet krijgen wij geld.

Alles voor dezelfde prijs gewoon in de bekende online winkels, sponsoren via onderstaande links is gratis.

NAH Ontmoetingspunt ontvangt geld als er online wordt gekocht bij ruim honderd winkels, waaronder bekende als Bol.com, Wehkamp, Zalando en Booking.com en ook als je eten laat bezorgen via Thuisbezorgd.nl of een restaurant reserveert via Dinnersite.nl ontvangt NAH Ontmoetingspunt daar geld voor.

Ga de volgende keer dat je iets online wil kopen eerst naar: https://www.sponsorkliks.com/products/shops.php?club=6150

Klik hier voor meer info over Sponsorkliks.