Skip to main content

WMO een nieuwe manier van werken

Een nieuwe manier van werken in de Wmo

 

Het doel van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is dat iedereen mee kan doen in de samenleving, ongeacht leeftijd, ziekte of aandoening. Met de nieuwe Wmo blijft dat doel onveranderd. Maar anders dan voorheen gaat het vooral om wat iemand nog wél kan. Als mensen een beperking hebben in hun leven, vragen we nu: wat kunt u nog zelf, of met hulp van uw familie, vrienden of buren? Ook volgt de vraag wat u nog van de gemeente nodig heeft. De komende jaren gaan ook andere organisatie—onderdelen van de gemeente op deze manier werken.

We geven ondersteuning op een manier die mensen helpt zelfde touwtjes over hun leven in handen te houden. Wij bieden daarbij voldoende mogelijkheden voor wie ondersteuning van de gemeente of van andere organisaties nodig heeft. De overheid stimuleert en ondersteunt, maar we nemen het niet zomaar van u over.

 

De klant centraal

Voorheen ging het erom welke voorzieningen de gemeente kon verstrekken. Met het gevolg dat mensen soms een scootmobiel of aangepast vervoer kregen waar ze nauwelijks gebruik van maakten.

Bij de gemeente gaat dat tegenwoordig minder gemakkelijk. De voorziening (een rolstoel, aangepast vervoer of een woningaanpassing) staat niet meer centraal, maar u als klant zelf.

Op een vraag aan de gemeente volgt in veel gevallen een goed gesprek. Dit noemen we een

keukentafelgesprek. Het gesprek kan plaatsvinden bij u thuis, aan de telefoon of op kantoor bij de gemeente. Tijdens het gesprek bekijkt een medewerker samen met u de vraag van alle kanten, vóórdat het antwoord in een voorziening zoals een rolstoel of huishoudelijke hulp wordt gezocht.

We kijken welke oplossing het beste past bij uw vraag en uw leefsituatie. Mogelijk leidt dit tot andere oplossingen dan waarnaar u in eerste instantie vroeg.

 

Het verschil maken

Er is veel mogelijk buiten de Wmo. Ondersteuning waar u geen verwijzing van de gemeente voor nodig heeft, maar die wel het verschil kan maken. Bovendien is er vaak veel op te vangen door een beroep te doen op familie, buren en vrijwilligers. Dan is professionele ondersteuning niet nodig.

Mensen zijn lang niet op de hoogte wat er allemaal mogelijk is. Bijvoorbeeld maatjesprojecten en activiteiten in de wijk. Wilt u op een makkelijke manier zien wat er allemaal is in Almere en wat past bij uw situatie? Vul dan eens de EigenKrachtWijzer in. De EigenKrachtWijzer bestaat uit een serie vragenlijsten.

Ga naar www.eigenkrachtwijzeralmere.nl om te starten.

Daarna klikt u de onderwerpen aan waar u mee aan de slag wilt. Bijvoorbeeld:

• beter zicht krijgen op uw financiële situatie;

• gezond zijn, worden en blijven;

• uzelf ontwikkelen door werk en andere activiteiten;

• meer contact met anderen;

• uzelf veilig voelen thuis, buiten en in het verkeer.

U beantwoordt de vragen die volgen. Soms moet u een toelichting typen, maar meestal kunt u het antwoord aanklikken. Aan het einde van een vragenlijst krijgt u een overzicht van uw

antwoorden en een lijstje van ideeën die u verder kunnen helpen.

 

Hulp bij het invullen van de EigenKrachtWijzer

U kunt de EigenKrachtWijzer eenvoudig zelf invullen. Soms is het echter handig als er iemand meekijkt en meedenkt. Of misschien kunt u niet zo goed overweg met de computer. Dan is het fijn als er iemand in de buurt is die u helpt. Bijvoorbeeld een vriend of familielid.

Er zijn er ook organisaties die kunnen helpen bij het invullen van de EigenKrachtWijzer. Dat zijn De Schoor, de Vrijwilligers- en Mantelzorgcentrale Almere (VMCA), MEE IJsseloevers en het Stedelijk Overlegorgaan Gehandicapten Almere (SOGA).

Op www.eigenkrachtwijzeralmere.nl kunt u een formulier invullen om een afspraak te maken. Wilt u liever bellen? Neem dan op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 036.

 

Eigen leven inrichten

De werkwijze van de gemeente gaat vooral uit van het feit dat de meeste mensen zich prima kunnen redden, al dan niet samen met mensen uit uw omgeving. Dat betekent natuurlijk niet dat wij geen oog hebben voor als dat niet lukt. Wij weten dat iedereen niets liever wil dan zijn eigen leven inrichten op de manier die het beste past. En als dat niet lukt, kan de gemeente ondersteuning bieden. Met de manier waarop wij dat doen, vertrouwen wij erop dat we samen komen tot de best mogelijke oplossing.

Gemeente Almere, Servicepunt Z l www.almere.nl/servicepuntz l telefoon: 14 036

  • Aangemaakt op .
  • Laatste update op .
  • Hits: 1937

VriendenloterijWij zijn sinds kort als goed doel aangesloten bij de Vriendenloterij.
Je kan met je Vriendenloterij loten NAH Ontmoetingspunt steunen.
De vereniging krijgt dan elke maand 40% van elk meespelend lot.
Natuurlijk kan je een nieuw lot kopen en daar aangeven dat je NAH Ontmoetingspunt Almere wil steunen maar het kan ook voor bestaande loten
Je kan dit voor je bestaande lot heel makkelijk regelen met de live chat.
Klik daarvoor op onderstaande link.
https://www.vriendenloterij.nl/open-chat

Geef dan eerst je postcode en huisnummer.
Stel de vraag bijvoorbeeld zo.
Ik wil met mijn bestaande lot onze vereniging steunen, hoe doe ik dat?
En daarna kan je aangeven dat je met je loten NAH Ontmoetingspunt wil steunen.

Liever telefonisch contact met de Vriendenloterij?
Wij staan voor u klaar op werkdagen tussen 09.00 uur en 21.00 uur en op zaterdag tussen 09.30 uur en 16.00 uur. Wij zijn te bereiken op het telefoonnummer 088 - 020 1020.

Like what you see?

Hit the buttons below to follow us, you won't regret it...