nah_logo3.png
Nah ontmoetingspunt Almere
Valys terug naar dienstverlening van voor corona, wel nog aanvullende regels voor veilig reizen.

Niet meer 48 uur van tevoren boeken

Deze versoepeling betekent dat een reis vanaf donderdag 16 juli niet meer 48 uur van tevoren geboekt hoeft te worden. Je kunt dus weer tot 21.00 uur op de avond voor vertrek kosteloos een reis boeken. Of tot een uur voor aanvang van de reis, waarbij je dan wel drie euro reserveringskosten betaalt.

Door druk van Ieder(in): eigen regie, meer flexibiliteit en scootmobiel weer mee

Ieder(in) is blij met deze versoepeling omdat dit ervoor zorgt dat mensen die afhankelijk zijn van het Valys vervoer weer meer regie en flexibiliteit krijgen. Dit is overigens niet de eerste versoepeling die naar aanleiding van maatschappelijke druk van onder andere Ieder(in) werd doorgevoerd. Eerder meldden wij ook al dat de scootmobiel weer mee mag met het Valys vervoer.

Wel nog enkele spelregels

De volgende spelregels blijven, ook na deze versoepeling, nog gelden om het vervoer zo veilig en verantwoord mogelijk te houden:

  • Reis alleen als je geen klachten hebt. Bij het boeken van je reis worden enkele gezondheidsvragen gesteld.
  • Tijdens de reis moet je een mondkapje dragen. Wanneer je om medische redenen geen mondkapje kunt dragen, neem dan contact op met Valys. Samen met jou wordt er dan gekeken hoe je op een veilige manier kunt reizen.

Vragen of toch nog problemen?

Wanneer je nog vragen hebt over het Valys vervoer, neem dan contact op met de Valys klantenservice. Zij zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar van 09.00 tot 17.00 uur via 0900-9630. Ook kun je op werkdagen tussen 09.00 tot 20.00 uur je vraag stellen via https://www.valys.nl/'); return false;">de chat op website van Valys

Kom je toch nog in de knel met je vervoer, meld dit dan bij ons meldpunt zodat wij deze signalen mee kunnen nemen. Het meldpunt kun je bereiken via 085-4007022 of

We zouden veel meer kunnen bereiken als we niet zo vaak zouden denken dat iets onmogelijk is.

Ziekenhuizen werven co-patiënten

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Ziekenhuizen werven co-patiënten

HEUSDEN – Om de communicatie tussen patiënten en zorgverleners te verbeteren wordt binnenkort in diverse ziekenhuizen het co-patiëntschap getest. Co-patiënten zijn vrijwillige communicatieverbeteraars die de zorg en communicatie tijdens ziekenhuisbezoeken door de ogen en oren van patiënten meebeleven. Zij moeten ervoor zorgen dat hun patiënten zich beter begrepen, gesteund, gerespecteerd en beschermd voelen. Als de test slaagt kan het co-patiëntschap op grotere schaal worden ingezet.

De deelnemende ziekenhuizen ErasmusMC Rotterdam, MUMC+ Maastricht, Jeroen Bosch Ziekenhuis Den Bosch, Kennemer Gasthuis Haarlem, en VieCuri Venlo zijn een campagne gestart om co-patiëntvrijwilligers te werven. Deze „nieuwe‟ vrijwilligers moeten zich in hun patiënten kunnen verplaatsen, zodat zij de verwarring, verwondering, voldoening of verbijstering over de zorg en communicatie kunnen meevoelen. Hoe co-patiënten hun bezoekervaringen kunnen omzetten naar het verbeteren van de zorgkwaliteit voor hun patiënten, wordt ze door stichting ZoBeter geleerd. Deze stichting voor zorgverbeterende communicatie heeft het co-patiëntschap in de praktijk ontwikkeld.

“Wanneer je te horen krijgt dat je ernstig ziek bent, raak je van slag. Of je nu huisvrouw, consultant of arts bent”, stelt Etienne Tiessen van stichting ZoBeter. “Je merkt ineens hoe moeilijk het is dingen te begrijpen of goed onder woorden te brengen en alert te zijn op wat er om je heen gebeurt. Je wilt als patiënt aandacht en duidelijkheid van zorgverleners, maar die staan wel door de ontwikkelingen in de zorg meer en meer onder druk. Wat de communicatie met en aandacht voor de patiënt juist niet ten goede komt. Daarom moeten er co-patiënten komen om patiëntervaringen goed te laten doordringen bij de zorgverleners.”

Tiessen legt uit, dat co-patiënten direct actie kunnen ondernemen en ervaringen van patiënten duidelijk kunnen terugkoppelen naar hun zorgverleners. “Ziekenhuizen willen van deze vorm van feedback leren, omdat uit onderzoek blijkt dat slechte communicatie tot patiëntonveilige situaties leidt en goede communicatie in betere zorgresultaten resulteert”, aldus Tiessen.

Het pilotonderzoek wordt geëvalueerd door IQ healthcare, het wetenschappelijke instituut van UMC St Radboud Nijmegen en mede mogelijk gemaakt door Achmea, VGZ, MSD, Roche, Winvision.

Mensen die als co-patiëntvrijwilliger de zorgcommunicatie willen helpen verbeteren, kunnen deze week online de „co-patiënt zelftest‟ te doen op www.zobeter.nl/zelftest.

Gelezen op ZoBeter.nl  http://www.zobeter.nl

Afdrukken

Vakantie 1Boek een hotel, appartement of vakantiewoning bij Booking.Com en steun NAH Ontmoetingspunt gratis.Vakantie 2
Wij ontvangen als u via een van onderstaande links een hotel, appartement of vakantiewoning boekt een  bijdrage van Booking.com
 Zoeken naar alle hotels, appartementen eb vakantiewoningen in Booking.com: https://www.booking.com/index.html?aid=1700698

Klik hier voor meer informatie.