nah_logo3.png
Nah ontmoetingspunt Almere
Valys terug naar dienstverlening van voor corona, wel nog aanvullende regels voor veilig reizen.

Niet meer 48 uur van tevoren boeken

Deze versoepeling betekent dat een reis vanaf donderdag 16 juli niet meer 48 uur van tevoren geboekt hoeft te worden. Je kunt dus weer tot 21.00 uur op de avond voor vertrek kosteloos een reis boeken. Of tot een uur voor aanvang van de reis, waarbij je dan wel drie euro reserveringskosten betaalt.

Door druk van Ieder(in): eigen regie, meer flexibiliteit en scootmobiel weer mee

Ieder(in) is blij met deze versoepeling omdat dit ervoor zorgt dat mensen die afhankelijk zijn van het Valys vervoer weer meer regie en flexibiliteit krijgen. Dit is overigens niet de eerste versoepeling die naar aanleiding van maatschappelijke druk van onder andere Ieder(in) werd doorgevoerd. Eerder meldden wij ook al dat de scootmobiel weer mee mag met het Valys vervoer.

Wel nog enkele spelregels

De volgende spelregels blijven, ook na deze versoepeling, nog gelden om het vervoer zo veilig en verantwoord mogelijk te houden:

  • Reis alleen als je geen klachten hebt. Bij het boeken van je reis worden enkele gezondheidsvragen gesteld.
  • Tijdens de reis moet je een mondkapje dragen. Wanneer je om medische redenen geen mondkapje kunt dragen, neem dan contact op met Valys. Samen met jou wordt er dan gekeken hoe je op een veilige manier kunt reizen.

Vragen of toch nog problemen?

Wanneer je nog vragen hebt over het Valys vervoer, neem dan contact op met de Valys klantenservice. Zij zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar van 09.00 tot 17.00 uur via 0900-9630. Ook kun je op werkdagen tussen 09.00 tot 20.00 uur je vraag stellen via https://www.valys.nl/'); return false;">de chat op website van Valys

Kom je toch nog in de knel met je vervoer, meld dit dan bij ons meldpunt zodat wij deze signalen mee kunnen nemen. Het meldpunt kun je bereiken via 085-4007022 of

Je verlegt je eigen grenzen als je meer aandacht geeft aan je dromen dan aan iedere beperking die op je pad komt.

Goede voeding is altijd belangrijk, maar nu in tijden van het coronavirus helemaal.

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Goede voeding is altijd belangrijk, maar nu in tijden van het coronavirus helemaal.

Zorg voor een goede weerstand. Waar zit de meeste vitamine C in?Vitamine c Bom

Vitamine C is de meest bekende weerstandsvitamine en is belangrijk voor voldoende energie, je zenuwstelsel, gezonde botten, tanden, huid en bloedvaten. Bovendien bevordert vitamine C de opname van ijzer uit voeding.  Er zijn verschillende vitamines voor je weerstand: ze beschermen je tegen bijvoorbeeld griep en verkoudheid. Ook zorgt vitamine C voor de opname van ijzer en hormoonproductie. De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid is 75 milligram. Dit haal je uit je voeding. Maar in welke voeding zit de meeste vitamine C?

Vitamine C-bommen

Vitamine C zit in fruit, groente en aardappelen. Vooral in koolsoorten, citrusfruit, kiwi's, bessen en aardbeien. We hebben een aantal vitamine C-bommen voor je op een rij gezet!

 

Kiwi

Eén kiwi is echt een vitaminebom! Ze bevatten zelfs meer vitamine C dan een sinaasappel. Ook zijn ze rijk aan vezels en dus goed voor je spijsvertering. Een kiwi van 75 gram is goed voor zo'n 59 milligram vitamine c. Kiwi kun je beter niet in combinatie met melkproducten eten. Het bevat namelijk een eiwit afbrekend enzym: actinidine.

Spruitjes

Veel mensen houden er niet zo van, maar tegenwoordig smaken ze veel minder bitter dan vroeger. Dus geef ze nog eens een kans, want 100 gram spruitjes is goed voor wel 132 milligram vitamine C.

Boerenkool

Van deze winterse koolsoort eten we de bladeren. Boerenkool levert veel antioxidanten, gezonde mineralen zoals mangaan, koper en calcium en de vitamines A, B2, B6, E en C. 100 gram boerenkool bevat zo'n 120 milligram vitamine C. Vaak wordt gewacht met het oogsten tot er nachtvorst overheen is gegaan. Door de kou wordt het zetmeel omgezet in suikers waardoor de boerenkool minder pittig van smaak wordt.

Rode paprika

Je hebt paprika's in de kleuren geel, groen, oranje en rood. De rode variant bevat de meeste vitamine C. De groene variant is eigenlijk de onrijpe vrucht. Paprika's behoren tot de vruchtgroenten, net als tomaten, aubergines en courgettes. Botanisch gezien is paprika een fruit, maar we eten hem als groente. 100 gram rode paprika bevat 150 milligram vitamine C.

Aardbeien

In deze schijnvrucht zit een grote hoeveelheid vitamine C. Een schaaltje gevuld met 100 gram van deze overheerlijke zomerkoninkjes bevat zo'n 60 milligram vitamine C. Aardbeien bevatten weinig calorieën: 100 gram zo'n 29 kilocalorieën. Eet je vaak Nederlandse aardbeien? Dan is de kans groot dat ze uit de kas komen. In Nederland wordt per jaar ruim veertigduizend ton aardbeien geteeld.

Zwarte bes

De zwarte bes, het neefje van de rode bes, bevat veel vitamine C én vitamine E. Hij wordt ook wel de cassisbes genoemd. De wat doffe vruchtjes hebben een typische, enigszins kruidige smaak.

Sinaasappel

Tot slot: de sinaasappel. Deze citrusvrucht mag natuurlijk niet ontbreken in dit lijstje van vitamine C-bommetjes. Eén sinaasappel van zo'n 130 gram bevat ongeveer 66 milligram vitamine C. Daarnaast leveren sinaasappels foliumzuur en vezels. Foliumzuur heb je nodig voor de vorming van rode bloedcellen, een goed functionerend zenuwstelsel en imuunsysteem. Vezels dragen bij aan een soepele stoelgang en zorgen ervoor dat je lang verzadigd blijft na het eten.

Gelezen op Gezondheidsnet.nl

Afdrukken

Vakantie 2Vakantie 1Groupon reizen, vakantie, eten, drinken en diversen bekijk en bestel via onderstaande link en steun daarmee gratis NAH Ontmoetingspunt.

https://www.sponsorkliks.com/products/shops.php?club=6150&category=&shopsearch=groupon

Klik hier voor meer informatie.